Kedilerin Viral Rhinotracheitisi ( Kedi Nezlesi )

Hastalık yavrularda şiddetli seyreder. Kedilere özgü olan hastalık üst solunum yollarının yangısıdır. Hastalığı geçirenlerde portörlük görülür. Hastalık etkeni bir Herpes virüstür.  Enfekte kedide burun, ağız, boğaz ve tracheada semptomların görülmesinden 9 gün sonraya kadar akıntılarla virus çıkarır. Bakteriyel komplikasyondan sonra yukarıdaki arazlar daha uzun süre devam eder. Fakat virusu geçirmez. Enfeksiyon solunum, aksırma, öksürme ve doğrudan temasla geçer. İyileşen kedilerin % 10 portör olarak kalır. Süt emen yavrular portör analarından hastalığı alırlar.

KLİNİK BULGULAR : Aksırma, öksürme, salya akması, kilo kaybı, sinusitis ülseratif keratitis, panophtalmia görülür. Virus mukoza yüzeylerine yayılır. Kojunktivaya giren virus keratitis, korneal ülserasyon, stafiloma veya sekonder bakteriyel komplikasyonlar sonucu panophtalmitis görülür. Burun mukozasının ülserasyonu ve burun konsalarında nekroz görülür. Orta kulak yangısı ve empyema bakteriyel bronchopneumoni görülür. Herpes virüsünün génital yollarına affinitesi vardır. Gebeler yavrularını atarlar. Ya embriyoyu öldürmek suretiyle aborta neden olur yahut enfekte yavru hasta olarak dünyaya gelir. Hastalıktan ileri gelen deri lezyonları da bildirilmiştir. Kediler yalanarak deriyi enfekte etmektedirler. Yapılan araştırmalarda hastalıkta ayrıca picorna virüsün ve mycoplazmaların da rol oynadıkları saptanmıştır .Kronik formunda çoğunlukla akut formun bir komplikasyonu şeklinde gelişir. Klinik bulgular aynı olmakla beraber şiddet ve seyirleri farklı görülür. Aksırıklar nöbetler halinde olur ve burun akıntısı süreklilik arzeder.

BAĞIŞIKLIK : Hastalığı geçiren kediler reenfeksiyona maruz kalırlarsa hastalık hafif geçmektedir. Reenfeksiyonda da kedi virus çıkartır. Yalnız. bu süre çok kısadır. Portör kediler sonraki enfeksiyonlara karşı dayanıklıdırlar. Böyle bir ananın yavruları sütle analarından pasif bağışıklık alırlar. Bu bağışıklık 8 hafta sürer. Yavrular 5-8 haftalık olunca hastalık gelişebilir.

Feline Viral Rhinotracheitis (Bulaşıcı Kedi Nezlesi) Hastalığı Tedavi Yoları/ Sağaltım :

Aşı uygulamaları bu hastalıktan korunmanın tek ve en etkili yöntemidir. Özellikle yavruların yaklaşık 2 aylık olduklarında aşılanması ve her yıl aşı tekrarlarının düzenli olarak yapılması gereklidir.
Hastalık etkenini almış kediler diğer kedilerden ayrılmalı ve genel hijyen kurallarına uyulmalıdır. Hastalara uygulanan tedavinin inatcı bir şekilde sürdürülmesi gerekir. Çünkü hastalık kronik bir karakter almaya çok müsaittir.
Kronik hale dönüşmüş hastalık durumunda hastaların, özellikle soğuk havalarda dışarı çıkmalarına izin verilmemelidir. Aksi halde sekunder enfeksiyonlar devreye girerek hastalığın şiddetini artırabilir.
Çoğunlukla doğar doğmaz hastalığa yakalanan yavrularda ölüm oranı yüksektir.
Hastalık yetişkin kedilerde, sekunder enfeksiyonlar gelişmediği sürece öldürücü değildir. Ancak hastanın yaşam kalitesi oldukca düşük olabilir.
Yavru kedilerde tedavi tamamlandıktan sonraki bir ay içinde hastalık nüks etmezse hemen aşılamaya geçilerek bağışıklık oluşturulmaya çalışılmalıdır